Olin esikoiseni kanssa katsomassa Disney on Ice Frozen -taitoluistelushowta Hartwall Areenalla
Helsingissä.
Hartwall Areenan katsomossa istui tuhansia pikkutyttöjä,
useimmilla yllään jokin Frozen-vaate, -koru tai kruunu.
Kolme asiaa tulivat mieleeni.
1.) ”Hmmm…
ensi vuonna myös yksi pojistani voisi tulla mukaan”, ajattelin. ”Mutta
olisikohan tässä mitään pojille? Eivät he jaksa keskittyä kumminkaan?”
Kerta toisensa jälkeen saan
itseni kiinni näistä ikävistä sukupuolistereotyyppisistä ajatuksista, jotka
rajoittaisivat poikieni kokemusmaailmaa jos toteuttaisin niitä.
2.) ”Kukaan
ei voi kiistää loistavan tarinan voimaa”, ajattelin loppuaplodeja taputtaessani,
haltioituneena näkemästäni.
Sitten tajusin, että Frozenin
tarina on vain keskinkertainen. Tarinat kuten Frozen – tai vaikkapa Disney-klassikot
kuten Lumikki ja Prinsessa Ruusunen – elävät vuodesta toiseen koska niiden
takana on varakas yritys, joka tuottaa tarinaan liittyvää tuotetta ja
kokemuksia ulos markkinoille säännöllisesti.
3.) ”Anna
on hauska. Anna on mahtava!” Prinsessa Annana showssa luistelee Taylor Firth, yksi Yhdysvaltojen parhaista
taitoluistelijoista. Showssa hän todistaa, ettei hän ole ainoastaan loistava
luistelija, vaan ilmeikäs ja taidokas näyttelijä, joka jättää Elsan varjoonsa
mennen tullen. Miksi suurin osa pikkutytöistä silti tykkää eniten Elsasta?
I went to see Disney
on Ice Frozen figure skating show with my 4 years old daughter. The venue,
Hartwall Areena at Helsinki, was filled with thousands of little girls, most of
them wearing something that had Frozen on it.
Three thoughts popped
into my mind.
1.)
”Hmmm…
Next year I will take one of my boys along! But does this show interest boys?
Will they be able to concentrate?”
Time after time I find myself thinking these thoughts that actually limit
the experiences my boys will have if I’d follow them.
2.)
”No
one can deny the power of a great story!” I thought while applauding wildly at
the end of the show.
Then I realized that actually no one can deny the power of a wealthy
company. Disney classics are alive because of the company behind them is able
to produce new merchandise and experiences once the appeal of the actual story
is fading.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti